Hearts of Zanzibar

Bye bye baby

Nu är Fredrik påväg hem till Sverige igen... :(
Vi har haft två väldigt trevliga veckor men det känns konstigt att han åker hem utan mig.
Nu har vi två veckor kvar med hårt plugg.

Safari

Vi har haft en fantastisk helg i Arusha och Tanrangire tillsammans med familjen Levanders! Tack för en häftig safari, god mat och trevligt sällskap!

Vilken härlig dag, lalala la la

I fredags kom Fredrik! Vi har haft några mysiga dagar tillsammans! Först blev det några timmar i Stone Town innan vi satte oss på lokal trafiken, dalla-dalla, till norra Zanzibar och Nungwi. Vi har promenerat, ätit gott, tittat på solnedgången, solat, badat, dykt, åkt på snorkelutflykt och haft semester! Nu är vi i Matemwe på Zanzibar retreat hotel och gottar! Har ätit en god fyra-rätt-middag så nu är vi mätta och belåtna! Imorgon blir det dykning igen! Internet vill inte riktigt sammarbeta så blev inte fler bilder.
ps. Gissa hur många katter på översta bilden!

Om mindre än 12h kommer Fredrik!!! Dags att sova snart så det blir morgon!!
Men vi ska faktiskt plugga 1h till så vi kan ta lite semester sen!!
Idag har vi hängt med en finsk MFS:are och utbytt lite tankar och så har vi intervjuat Zanrec!

Leo/Today/Idag

Idag fick kameran följa med på en liten promenad! Vi gick till den lilla workshopen för att ta mått till våra byxor, på vägen dit var småkillarna glada över regnet som skapar stora vattenpölar ( sjöar till deras små båtar)! Ikväll var havet lika spegelblankt, fint!! Vi har chillat ikväll med filmer och pannkakor med fruktsallad!

3,5 dag

Här står regnet som spön i backen och kameran har legat på hyllan ett tag, så jag bjuder på lite "gamla" bilder!
Då var det måndag igen och på fredag morgon kommer Fredrik!!! Ska bli jättekul! Men innan dess måste vi vara lite seriösa... Idag ska vi förbereda lite frågor till Zanrec, ett svensk startat företag som samlar in plastflaskor, vi ska intervjua en av killarna på torsdag i Stone Town. Sedan ska vi luncha på en restaurang som drivs av en turismskola, för att eventuellt vara med på en lektion och kanske ställa lite frågor till eleverna från Jambiani om deras syn på turismindustrin. Resternade planer för veckan är att besöka seaweedcenter (om vädret tillåter) och göra en liten kort summering om vad vi hittílls kommit fram till.

Moments

Några ögonblick från denna vecka!

Dagen i bilder

Idag blev dagen inte riktigt som vi planerat, vi hade tänkt sitta med transkiberingen hela dagen... men istället har vi besökt den lilla kliniken i Jambiani för att vårda Elins infekterade fot. Med lite antibiotika ska det nog bli bra snart! Sedan gick vi för att boka in en intervju och fick ha den redan 1,5h senare! Nu sitter vi på en av favorit restaurangerna och kissemissen gossar med min fot!!

Regnperiod

I lördags kväll runt 22 reser sig månen, precis som solen, längs horisonten. Snabbt därefter lyser den upp vår vita strand! Vi promenerar tillsammans med våra massai vänner och den ena frågar mig; "So, your country is in the end of the world??" och ibland känns det ju som det är sant! Men det verkar som våren börjar komme till er nu?!
Här har nog regnsäsongen börjat... Jag gick ner till stranden imorse för en jogging tur, himmlen var maffigt svart och på vissa ställen såg man att det regna, kontrasterna är fina mot det ljust grön/turkosa havet! Jag sprang förbi kossorna som har sin dagliga morgonstund på stranden och arbetarna som krattar bort spåren efter högvattnet! Lyckligtvis hade inte vattnet gått ända ut så jag kunde ta ett dopp efter en svettig runda! Jag han lagom upp till köket där Elin lagat chapati när himmlen öppnar sig. Nu har det slutat regna och jag ser blå himmel!
Men nu är det dags att ta tag i plugget...
Btw, hade vi en andra matlagningslektion igår, kasawa, coconut curry, biff spett och grillad kyckling!
UPPIS med bilder till inlägget!
Tre andledningar att gå på matlagningskurs!
Efter regn kommer solsken!

Matlagningskurs!

Igår kväll fick vi alltså vara med och laga maten på restaurangen! Kocken förberedde lite och sedan fick vi låna förrkläden och komma in i köket! Det hade precis blivit strömavbrott men det är inget som hindrar någonting här!
Vi grillade fisk med supergod marinad av vitlök, ingefära, kardemumma, magic salt (salt, paprikapulver och svartpeppar), lime, svartpeppar och lite olja till detta hade vi chapati och kokosris, vid sidan om gjorde vi kokosmjölksås (från grunden) med grönsaker! Super trevligt och gott!