31 januari

31 januari för två år sedan befann jag mig på en beach i Australien. Surfaris surf camp!!

31 januari för ett år sedan satt vi på en buss i Vietnam mellan Mui ne och Saigon.
Buss chaffören lämnade bussen och hotade en lasbils chafför med ett järnrör...!
Framme i Saigon blev det käk och party!

Nu blir det brunch och sen bär det av till Arlanda!
Tanzania i 9 v!
Jag tycker inte om Sverige så här års!
Puss och hej för mig!

Snart bär det av!

Det blev många kramar det sista dygnet på Hålland, säga hej då till alla. Kommer sakna er.. Känns konstigt att klassen ska splittras, men önskar indierna en fantastisk resa!!
Sista kvällen gick vi ner till Ristafallet där det nu är en isgrotta bakom, sjukt mysigt!

(Fredriks foto)

Jag och Cristofer skulle åka veolia dirket till Linköping i torsdags fm men när vi kom till stationen stod det att tåget var inställt.. Lite smått panik fick jag, speciellt när jag visste att resten av klassen fått stå stilla med tåget hela natten. Men hem kom vi, i tid till och med!

På kvällen kom Josen hit och myste! Igår åkte vi till Ikano och inhandlade lite smått inför resan. Sen blev det box med mamma (trotsa förkylningen). På kvällen kom Micis och Emilie hit och joina mig och Josen, tack mina fina flickor, kommer sakna er.

Idag har jag börjat packa lite, men hra tröttnat nu. Kommer gå runt och se ut som en mode katastrof under hela resan, that's for sure! Så kanske kan underhålla er med "dagens outfit" när man kommer åt en dator i vildmarken!

Imorgon kl. 13.05 går tåget mot Arlanda. Sen bär det av mot

TANZANIA

U-land Yeah Yeah Wow Wow

Vi blir kvar
Ni ska åka
Vilka ska vi nu med språka

Ni stickar, sprider skvaller
För alla pojkarna ni faller

Vi får ro när vi käkar
Inga U i micken bräkar
Äter kött nu, så det skvätter
Inga torra veggie-rätter

Sandaler, inga pjäxor
Slipper alla Hasses läxor

Att ni reser kanske svider
Då vi tröstar oss med skider

Ryktet säger
Att afrikaner
De har stora bananer

Lova oss nu
Inga snedkliv
Kom inte hem med HIV

Vi blir kvar
Ni ska sticka
Glöm ej att vykort skicka

Sola bada, praktisera
Vad kan man göra mera?

Indien och Tanzania
Ni är från Hålland fria
Njut av livet
Låt det smaka
Tills ni en dag ska tillbaka

Ni är så x2

Den fina sången de skrev till oss och så fint framförde! Tack alla fina för ett fint avsked!

Sista dagarna på Hålland

I måndags kväll blev det ett box-pass med Emma, vi körde på riktigt bra tycker jag! Måste ju komma igång så jag kan slå mamma på fredag! Sen blev det film på kvällen, into the blue 2, visste inte att det fanns en 2:a men som valigt är 1:an bättre. Igår hängde klassen i backen. Jag avanserade och körde lite blåa backar. En stupade jätte mycket ibland, tyckte jag iaf. Men det gick bra. Sen åkte vi lite andra sköna backar. Gick bra tills jag trillade i en transport led (Vad hände?) sen fick jag blackout och glömde bort hur man svängde och kände att jag inte skulle komma ner.. Man kan ju tro att jag slog i huvudet hårt när jag ramlade... (men det gjorde jag inte, plus att jag har hjälm!) haha, kom på hur man gjorde sen iaf och kom ner för backen! så kan det gå.. haha På vägen hem från backen har vi startat en tradition, åka förbi chokladfabriken för gratis provsmak!! Så värt! Sen åkte vi hem, tvätta.. På kvällen hade vi en liten andakt inför resan och efer det blev det avskedsfest som biblarna hade fixat, super mysigt och gulligt av dom <3

Sunnies

Två tentor avklarade idag. Då behöver man inte tänka mer på det. Hoppas att man kommer kunna använda swahilin lite trots allt... U-fika igårt var mycket gott och trevligt, inga bilder att bjuda på dock för kameran/photoshop sammarbetar inte med mig så jag får be pappa titta över det när jag kommer hem.
Borde väl börja packa snart inför hemfärden och resan men jag ska tvätta imorgon kväll så tar nog inte tag i saken förrän på ons. Jag är inte lika seg på att packa som vissa andra :P
Imorgon blir det backen med klassen igen!

Fram med sunnies för snart drar jag till solen!!

feeding

Ikväll blir det U fika! Man kan tro att vi måste äta upp oss inför våra resor så mycket onyttigt som jag förtär :P men hur som helst vill vi ju ha lite qualitytime med skolans bästa klass! Så har bakat idag också, och ätit upp semlorna som blev över igår! Annar har det blivit lite plugg, städat toan och målat naglarna.. dagarna bara försvinner helt enkelt.

Semeldagen

Måste konstatera att filmen "The hangover" är klockren! Filmen avnjöts igår!
Idag har jag försökt plugga swahili, varför är man alltid så omotiverad när det är ett måste?!
Blev en promenad och semlebak också! Så ikväll har jag tryckt i mig två fina semlor! Vi kom nämligen på att vi är borta på fettisdagen....

Love is a battlefield and I'm knocking everyone down...

Longing for Africa

Vill att min förkylning ska försvinna NU!
Spelningen igår var bra, det var drag! Även om peppen inte var på topp..
Är trött idag, ligger och äter godis och önskar att the city, the hills eller gossip girl hade börjat igen.
Idag har Maja haft lektion om Mänskliga rättigheter, bra lektion!
I helgen blir det swahili plugg för hela slanten, tenta på måndag. Blir ingen skidåkning förrän på tisdag, ska ge förkylningen en chans att försvinna...
Nu är det inte många dagar kvar tills jag åker tillbaka till Afrika, bilderna är från Tunisien i sommras!

blogg

Musiken på bloggen är borta.. Tröttnade lite själv, så vill inte att mina

bloggläsare ska tröttna.

Kanske en ny bloggdesign?

Idag har jag suttit i skolbänken men nu gäller det att peppa inför kvällens konsert, timbuktu!

L4

Det gick ju ganska bra att plugga och skriva redovisningen igår, det slutade med att jag skrattade åt allt!! Det blev dagens magträning, för "beach passet" hann vi inte med!
Vi har idag konstaterat att vi 8 Tanzanier kommer lära känna allas bra sidor... och dåliga! Och många skrattanfall kommer det nog bli när energin är slut! Åå, vad härligt det ska bli!

Idag har vi haft en bra dag i backen! Börjad dock med att klockan ringde och jag ville helst ligga kvar under täcket.. Men upp och hoppa!
Fm i rödkullen, började med frusna tår (ingen bra idée) och åka upp och ner, men sen bjöd Hans mig och Linn på varm choklad, så snällt! Då hann även tårna tina och jag kunde sen njuta i backen!
Sen drog vi vidare till Duved, kul med en annan backe!! Haha, jag har ju inte köpt något liftkort så jag kör gratis backar men idag köpte Hans ett kort på skolan som vi dela på!! Värt!
Så den fina kvarteten, Li, Liv, Linn och jag själv, Lina körde på i hamrebacken!
Hem för swahili och middag!
Nu ska jag vila lite innan sista u-cafét, helt slut!
See ya folks!

www.1x.com

Rättelse, ogilla... inte hata.

Söndagkvällen blev mindre rolig med diversa äventyr utöver det vanliga.

Visste du att man kan resa två personer från Östersund för 22,50kr! Gäller att lära sig att pruta!

12 dagar kvar tills vi åker till TANZANIA.

Nu sitter vi och pluggar, skriver en redovisning som ska hållas på torsdag om stamreligioner i Afrika.
Imorgon har vi friluftsdag som ska tillbringas i backen!

En dag i backen

Jag hatar barn, det är ingen nyhet men det blir bekräftat hela tiden.. Höll på att bli påkörd av en unge som körde störtlopp i backen idag.. Se er för!!!
Hur som helst har jag hängt i (barn)backen idag med min privatlärare, Denise! Det gick riktigt bra måste jag säga!
Nu är jag dock helt trött.. och har inte tagit mig för så mycket sen vi kom hem, eller ätit och läst läxa..
Igår blev det en lugn dag, chilla, gick en promenad, åkte två åk pulka, basta.. Tror inte det hände så mycket mer.

Idag är det exakt två vekor kvar tills jag står vid gaten på arlanda!!! :D
Ska bli skönt att komma iväg! Jag behöver det.

Le Love, fin bild

oversea

Igår blev det faktiskt ett intensivt boxpass med Viola istället innan borgarmötet! Sen efter middagen och lite snack körde vi på så gott vi orkade med mag/ryggpasset. Gäller att passa på för sen kommer man väl inte träna på två månader..
Idag har vi haft säkerhetsutbildning inför resan lite snack om kulturanpassning med. Mitt största bekymmer är att vi inte kommer få ha linne, axlar är ju sexuellt laddade... och kjolar som täcker knäna, vem äger en sån kjol?!

Nu är det helg och jag har köpt en liten godispåse!
Ikväll blir det bara häng på skolan, skönt!
Imorgon får vi se vad som händer och på söndag satsar jag på att åka skidor!
Trevlig helg!

Lite minus men 6000plus

Sitter och tittar över min eknomi, blev ju en del pengar som rullade iväg under jullovet, julklappar, vaccination, tågresor, bussresor, fika, utgångar, you name it..  Men men, pengar är till för att spenderas, med motto iaf!
Men igår fick vi en glad nyhet, alla i klassen ska få 6000 kr inför resan från Lunds Missions sällskap!! :D Om vi blev glada, det är tack vare Liv och vår lärare Hans!! Känns sjukt värt!
Ekonomin är under kontroll iaf!

Igår blev det skönt häng efter u-cafét, och u-tjejerna står för skvallret, haha!
Nu har vi precis tittat på den vita massaien med tanzania gruppen, tycker den var bra faktiskt!
Ska försöka plugga lite eller kanske kolla upp lite inför resan nu. Sen blir det borgarmöte innan middagen!

Idag har vi haft en liten träff med rekosömnads gruppen, Blir förhoppningsvis modevisning med lite kreaktioner från kursen på jämtli! Dock när jag har farit hem, men kul ändå!
Igår tog vi tag i vårat Zanzibar/Goa Beach 2010 pass igen! Så idag är det en skön träningsvärk i magen!
När vi kom tillbaka till viking fanns det till min glädje fruktsallad kvar som vi inte lät gå till spillo utan avnjöt med glass! Kan meddela Josen att jag är lite avis på dig som kan dricka fruktshacke varje dag!!!

Har blivit kallt här igen, typ -20. Men vi trotsade vädret och tog en promenad till rista idag, vissa pälsade på sig och mig rejält :P haha, men skönt att komma ut! Rista ser ut som en frusen klump nu.
Nu ska jag kila över till hemnästet för u-café!

Har fått massa komplimanger om min nya frisyr, gör mig glad!

18 dagar kvar tills vi flyger mot Dar es Salaam!! Läser lite i min lonely planet julklapp!

Pappa tipsade mig om en jätte fin fotosida

Back in Åre

Anlände till Halmstad på fredag kvällen, bussen var lite sen men som tur var så var det ett gäng kids som skulle på party som höll kvar bussen mot johanna lite längre så jag slapp stå ute i kylan!!
Kvällsmacka och snack innan vi somnade!
På lördagen promenerade vi ner på stan för en snabb runda innan vi åkte hem för lunch och fixa inför kvällen!
Tack Johanna för en rolig kväll och en fin helg!
Djungeltema belv det! Jag har dock blivit dålig på att använda kameran... Ska bli ändring på det inför resan!!
På söndagen gick jag mest och väntade på att mitt tåg skulle ta mig till åre..
Igår morse var jag tillbaka här!
Känns gött att vara tillbaka, träffa alla igen!
Men just nu känner jag mig seg och bara ligger och slappar..
Men har hunnit med lite lektioner, promenad, film och snackat med vänner! Mycket mer att hämta här!!
Åå, nu snacka jag just med Josen i Thailand på msn!!!<3

Jag och Josen på Koh Phangan 2009

så var lovet snart slut

Igår träffade jag söta Sofie för en långpromenad i kylan! Var trevligt men kinderna och fingrarna var lite sönderfrusna.. Hur ska jag överleva kylan i åre?
På eftermiddagen körde jag syster till tåget sen åkte jag till Micis!
Lite träning blev det och sen avslutades kvällen med en mysig filmkväll!

Starten på denna dag var inte lika bra.. Vaknade dock ganska utvilad och gjorde några swahili glosor men när jag sedan lämnade sängen och gick ner för trappan möttes jag av, ursäkta språket, diarébajs i soffan... Någon katt hade varit i farten så var ju bara börja torka upp... Till pappas besvikelse kan vi inte skylla på vår adoptivkatt Sixten, då han inte varit inne..
Sen gick jag ut för lite hårt arbete, skotta snö!
Efter vissa om och men kom jag och Micis in till stan där vi mött upp med Mandy!
Lite shopping, några hemlisar och lite inför helgens tema-party, djungeltema!!
Sen slog jag lite på mamma på kiboxen!
Annars har det inte hänt så mycket värt att berätta...
Imorgon lämnar jag Linköping, men på återseende den 28de jan!

Fick denna mycket fina bild på mailen av Micis från vår bowlingkväll!

That's what friends are for

På lovet har vi lyckats samla ihop "the fatastic four" från gymnasiet!
Tjejer ni är underbara!

trevligheter och tråkigheter

Sovmorgon, som vanlig när jag har lov! Sen fastnade jag vid miami ink vid frukosten, måste erkänna att jag är sugen på en andra tatuering....
Sen åkte jag till Emilie, snackade skit och hade det allmänt trevligt!!
Sen åkte jag och plockade upp Blom för en tur till tornby, övertalade honom att äta på Burger King.
När jag började jobba där hade jag aldrig ätit där, men sen blev det ju med jämna mellanrum så nu när man bor norrut och burger king knappt existerar fick jag lite abstinens!! Haha, är lugnat nu iaf.
Vi tog en tur både på ikano och ikea.. och biltema, där höll de på att inventera, säkert 100pers som jobbade...
Hur som helst, trevligt!

Idag visade svt2 ett program om Tanzania som jag såg ikväll, de var en del från Fukeni där två tjejer i klassen ska ha praktik, sjukt kul! Mungu ibariki Tanzania!!!

H&M ska släppa en ekologisk kollektion, kolla in den här, mycket fint tycker jag!

Sänder en extra tanke till en gammal vän till mig, jag hoppas allt går bra imorgon..

Maj, vila i frid.

chill

Gick dåligt på bowlingen igår... buhu.. men det var kul ändå och jag avslutade trots allt med en strike!!
Idag gjorde jag ett besök i kyrkan, sen fika hos mormor, film med mor och sis, box med mammi, middag och avslutade dagen med ett bad med tända ljus och jack jonhson!
Lugn dag, men det kan vara skönt!!
Imorgon ska jag leka med Emilie, annars vet jag inte riktigt vad som händer.. Tiden får utvisa.

Så pepp på TANZANIA nu, U snart bär det av!!!!

2010 so far

Började nyårsafton med nyårsbox på friskis med mamma!
Sen kom Carlssons och åt lunch innan de skulle fara till Thailand, hoppas ni har det super!
På kvällen var jag med Micis, Amanda, Emilia och ett gäng andra trevliga människor! Tack värdparet för en fin kväll!!
Vad har hänt 2010 då?
Blev soft dag igår med lite film och mys!
Idag har mamma och jag åkt skidor på golfbanan och sen har jag suttit lite på studera.nu, What to do this year?!
Blir nog ett bra år, hoppas jag!
Ikväll blir det bowling med flickorna!